De netto winst van ondernemers is belangrijk om een goede indruk te krijgen als Business Development Manager. Dit alles om mijzelf beter te kunnen gaan verdiepen in de bedrijven en/of markten die het juist goed doen. Of juist wat minder goed presteren.
En geloof het of niet, deze data is belangrijk om oplossingen te kunnen aanbieden in een bepaalde niche of een bedrijfssegment. Daarnaast is het ook handig om inzicht te krijgen of de eigen nettowinst eens wat minder zou kunnen gaan worden. Nu heb ik enige tijd geleden een onderzoek gedaan naar de netto winst van ondernemers op basis van de cijfers uit het jaar 2024. En ik moet zeggen dat ik hier erg positief over ben geworden.
Waar we in 2023 nog best wat moeite zagen qua netto winst van ondernemers in ondernemersland. Hebben wij als ondernemers in 2024 het een stuk beter gedaan. En dit is belangrijke data om mee te nemen voor de toekomst. Een samenvatting van mijn bevindingen en de link naar de cijfers, zal ik vandaag met je delen in dit blog artikel. Daarnaast zal ik je ook nog een simpele casus meegeven waarom deze data zo belangrijk is. Dus wanneer ook jij benieuwd bent hoe het er in ondernemersland op dit moment voor staat qua netto winst. Lees dan snel verder.
In dit onderzoek werden ondernemers de volgende twee vragen gesteld:
“Maakt jouw bedrijf op dit moment voldoende nettowinst om het benodigde inkomen uit je bedrijf te kunnen halen?”
“Hoe ga je om met de periodes waarin je minder inkomen uit je bedrijf kunt halen om van ‘rond te komen’?”
Best interessante gerichte vragen als je het mij vraagt. Het resultaat is dat een ruime meerderheid (71%), of beter gezegd zeven van de tien ondernemers. Allen aangeven dat het bedrijf (waarschijnlijk) voldoende nettowinst maakt. Twee op de tien (22%) van de ondernemers geeft aan, niet genoeg nettowinst te hebben.
Wanneer we kijken naar de periodes met onvoldoende inkomen. Geeft ongeveer de helft (47%) van de ondernemers aan gebruik te maken van eventuele reserves. Het merendeel van de ondernemers geeft aan, dat ze genoeg winst maken om hun gewenste of benodigde inkomen uit het bedrijf te kunnen halen.
Wanneer er periodes ontstaan dat zij onvoldoende inkomen genereren. Dan geeft bijna de helft aan voldoende financiële reserves te hebben. Vaak is dit spaargeld van het bedrijf, of de kleinere ondernemer die een buffer heeft weten op te bouwen.
90% van de ondernemers geeft aan de maandelijkse verplichtingen zoals belasting en de rekeningen gewoon elke maand te kunnen betalen. Het aandeel ondernemers dat komend halfjaar financiële moeilijkheden verwacht is slechts 7%. Nou, daar worden we blij van, kan ik je vertellen.
En dit is super interessant om te weten, want de gemiddelde ondernemer verwacht goed te kunnen rondkomen. Want er is genoeg bestedingsruimte en zo dus voldoende geld. Handige hiervan is dat jij als ondernemer, zo dus sneller aan kan gaan kloppen met jouw product en dienst.
Waar ligt de gemiddelde ondernemers dan 's nachts dan wakker van?
Er zijn diverse ontwikkelingen gaande die van invloed zijn op bedrijven en hun bedrijfsvoering. Met name ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving en prijsstijgingen worden veelal benoemd. Op het gebied van wetgeving speelt voornamelijk de (toekomstig) verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering een rol. Maar ook de aangescherpte regels rondom schijnzelfstandigheid en de AVG raken ondernemers. Minimaal de helft van de ondernemers die hiermee te maken heeft, geeft aan hier problemen van te ondervinden.
Ruim een derde (35%) van de ondernemers geeft aan dat de (toekomstige) verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zelfstandigen het bedrijf raakt. Ook geeft een kwart aan de strengere wetgeving rondom schijnzelfstandigheid (26%) en privacy en AVG (23%) goed te voelen.
Welke onderdelen in het bedrijf hebben voor ondernemers de komende periode extra aandacht nodig?
Naast het zoeken van nieuwe klanten/opdrachten (33%). Heeft ongeveer een op de vijf ondernemers in de komende zes maanden vooral aandacht voor het verhogen van de winstgevendheid (22%) en hun prijzen (20%).
Achttien procent (18%) van de ondernemers wil de kennis voor zichzelf en het personeel gaan verhogen. Maar daarnaast ook met het bedrijf gaan groeien of zelfs willen uitbreiden. En 15% van de ondernemers wil een betere strategie en/of samenwerkingen aangaan (13%).
Waarom is inzicht in dit soort cijfers dan zo belangrijk?
Goed marktonderzoek is essentieel voor iedere ondernemer om het eigen bedrijf draaiende te kunnen houden of er juist mee te kunnen groeien. Je kijkt naar de zwaktes in de markt, maar ook naar de mogelijkheden hierin. Ongeacht in welke branche je werkzaam bent, de cijfers geven een verwachting van wat er komen gaat. En daar zul jij als ondernemer op moeten anticiperen.
Want uit mijn onderzoek bleek namelijk dat 24% van de ondernemers in een specifieke markt verwacht tegen financiële problemen aan te lopen. Hoe vervelend dit ook is, uit mijn onderzoek bleek ook nog dat de helft daarvan op dit moment met hun onderneming aan het overleven is.
Stel dat jij een bedrijf bent dat in deze specifieke markt opereert, is het dan verstandig om jezelf klaar te gaan maken op het feit dat je van ongeveer 24% van jouw klantenportefeuille betalingsachterstanden kunt gaan verwachten? En dat 12% daarvan wellicht de deuren moet gaan sluiten in de toekomst. Wat zal dit dan voor jouw bedrijf betekenen? Hoe bereid jij jouw bedrijf hierop voor? Heb jij een back-up?
Natuurlijk kunnen we ook kijken naar de mogelijkheden hierin: hoe kun je als bedrijf deze specifieke groep ondernemers juist gaan helpen? Natuurlijk weet ik niet wat voor bedrijf jij hebt, maar probeer met dit soort cijfers eens in te schatten waar de kansen en mogelijkheden kunnen gaan ontstaan.
Conclusie: mijn advies voor jou als ondernemer, duik altijd in de data, zodat jij jouw interne bedrijfsstrategie daar continu op kunt aanpassen. Zo kom je minder snel voor verrassingen te staan. Of kunnen er mogelijkheden ontstaan waar je misschien nog nooit over hebt nagedacht.
Netto winst ondernemers, bron en cijfers: KVK Rapport ondernemen in 2024
Wil jij nu ook meer grip krijgen op de cijfers en jouw bedrijfsstrategie gaan optimaliseren?
De inzichten uit dit onderzoek laten zien hoe belangrijk het is om de financiële situatie van ondernemers en de markttrends goed te analyseren en te begrijpen. Ben jij een ondernemer die ook proactief wilt gaan inspelen op deze ontwikkelingen? En wil jij de cijfers van jouw bedrijf eens grondig gaan analyseren en ontdekken waar er mogelijk kansen liggen of waar je wellicht moet gaan bijsturen?
Wij bieden een vrijblijvend een strategie sessie aan waarin we samen met jou gaan kijken naar de potentie van jouw onderneming, en hoe ook jij deze data kunt gebruiken om ook jouw doelstellingen te gaan bereiken. Klik op de blauwe knop ergens op deze pagina, om direct met één van onze business development managers een afspraak te maken. We denken graag met je mee!