De constante strijd om nieuwe klanten met jouw organisatie is aan de orde van de dag. Iedere ondernemer herkent dit. En deze strijd is zeker niet uniek voor jouw bedrijf, want de concurrenten ervaren elke dag exact hetzelfde. Persoonlijk zie ik ondernemerschap dan vaak ook als een benzinemotor. Die ik graag als metafoor hiervoor gebruik.
De interne delen van de motor – de techniek, brandstof, olie en bougies zijn de interne bedrijfsprocessen die bepalen of de organisatie motor kan blijven draaien. Denk aan administratie, marketing, inkoop, finance, kortom, alles wat er nodig is om jouw product of dienst te kunnen blijven aanbieden of ontwikkelen. Pas wanneer al deze componenten naadloos op elkaar zijn afgestemd, kan die interne organisatie motor, in combinatie met de juiste mensen, tot uitzonderlijke prestaties gaan leiden.
Maar er is nog één cruciale onderdeel wat aan de organisatie motor moet worden toegevoegd om die prestaties daadwerkelijk te kunnen blijven leveren. Maar let op, te veel ervan kan juist averechts gaan werken voor de organisatie.
Oké, wat is er dan meer nodig om die organisatie motor effectief te kunnen laten draaien?
Je raadt het misschien al: zuurstof!
Sales is de zuurstof van iedere organisatie!
Sales is de zuurstof van iedere onderneming. Het is wat de organisatie motor doet laten draaien. Je kunt intern de meest geavanceerde machine/motor hebben ontworpen, technisch perfect en tot in de puntjes hebben afgestemd. Maar zonder zuurstof komt die motor simpelweg tot stilstand. Als ondernemer word je genadeloos afgestraft wanneer je niet genoeg nieuwe business genereert. Je bedrijf stikt, loopt vast en levert teleurstellende resultaten, net als een benzine motor zonder zuurstof een slechte prestatie zal leveren.
Meer sales is altijd beter? Althans, dat denken veel ondernemers!
Zeker een punt. Zoals gezegd, sales is essentieel, de zuurstof om die organisatie motor draaiende te houden. Maar die motor, de interne processen, moeten vaak eerst beter worden afgesteld. Alvorens je meer new business wilt gaan aantrekken. Veel bedrijven storten zich dan ook blindelings op het alleen aantrekken van nieuwe klanten, terwijl de interne organisatie eigenlijk nog niet klaar is voor deze toestroom. We zien dan ook vaak dat een plotselinge golf aan nieuwe business juist weer leidt tot verstikking in de organisatie motor.
Zorg er dus voor dat de basis – de techniek en afstelling van de organisatie motor (de interne bedrijfsprocessen) – solide zijn, voordat je vol gas kan gaan op het verwelkomen van nieuwe klanten voor jouw organisatie. Onthoud, alleen met een gesmeerd lopende interne organisatie kun je de concurrentie voorblijven en als eerste over de finishlijn gaan crossen.
Vooral in de opstartfase willen veel bedrijven te snel gaan accelereren en excelleren. Maar de interne organisatie is daar juist nog niet goed op afgestemd. In de race om marktaandeel zullen zij het dan vaak gaan afleggen tegen de concurrenten die hun interne motor wel op orde hebben. Daar loopt alles gesmeerd en is de afstelling perfect afgestemd.
De gevaren van een te snelle groeiverwachting!
Sales is een continu proces, een onderdeel van de organisatie motor dat constante aandacht en afstemming vereist. Veel bedrijven investeren fors in sales- en marketing oplossingen voordat de interne organisatie is geoptimaliseerd. Het gevolg! Wanneer de leads in grote aantallen binnenkomen, ontstaat er chaos en is er onvoldoende capaciteit om alles te verwerken. Interne problemen stapelen zich op, de kwaliteit en prestaties dalen. En is er zo uiteindelijk weer te veel "zuurstof" om de motor goed draaiende te kunnen houden, en zal de motor niet meer goed functioneren, en vooral niet kunnen gaan excelleren.
Wil jij als ondernemer excelleren en de concurrentie zo gaan verslaan? Onthoud dan: optimaliseer eerst de interne organisatie voordat je je volledig richt op het aantrekken van new business.
Wil jij gaan Excelleren met jouw organisatie? Een paar simpele tips!
-
Onderzoek eerst intern of er voldoende ruimte is voor nieuwe klanten.
-
Is de organisatie wel klaar voor meer sales?
-
Zoniet, moet de organisatie dan meer personeel gaan aannemen?
-
Blijft de kwaliteit van het product of dienst intact bij het opschalen?
-
Welke strategie is er nodig om meer klanten te kunnen genereren?
-
Zijn er de juiste tools en manuren aanwezig om meer groei te realiseren?
-
Is er een goed CRM-systeem, zodat elke medewerker de klantreis kan inzien?
-
Is er een strategie een plan, voor de follow-up van jouw klanten?
-
Meer business betekent ook goede customer service. Is dit op orde?
Natuurlijk is ondernemerschap elke keer weer een fantastische uitdaging om de organisatie zo af te stellen dat jij de race van de concurrentie kan blijven winnen. Maar uit onderzoek blijkt toch dat veel bedrijven moeite hebben om in de race te kunnen blijven.
Zoek jij een beetje hulp om de organisatie motor gesmeerd te laten lopen?
Onze Business Development Managers zijn de techneuten voor jouw organisatie motor. En weten exact waar ze aan moeten sleutelen, om de motor van de organisatie op een strategische manier langzaam zo op te voeren. Zodat jouw organisatie in de race kan blijven, en zo goede prestaties levert. Zodat jij zonder al te veel schade de finish zal gaan
Wil jij nu de organisatie motor een goed gaan fine tunen, om ervoor te gaan zorgen dat jij in de toekomst elke race gaat winnen. Om zo de concurrent ver achter jou te kunnen gaan laten! Laten we dan virtueel een bakkie smeer inplannen!